Mateřská školka
Doba, kdy děti nastupovaly do školky až poslední roky před povinnou školní docházkou, jsou dávno pryč. Maminky chodí do práce a děti musí být postaráno často už od tří let. Dříve nebyl problém dodržovat všechna pravidla, která zařízení vyžadovalo, děti byly vyššího věku. Dnes je na tříleté špunty vyvíjen o něco větší tlak. Stále ale nejde o nic, co by se nedalo zvládnout. Stačí být v obraze a s dostatečným časovým předstihem dítě na vše připravit, mluvit s ním o změnách, které ho čekají, apelovat na to, že bude v kolektivu, kde jsou taková pravidla jasně nastavená a učitelky budou dbát na jejich dodržování.
- Samostatné mytí rukou, čištění zubů, používání ručníku a WC
- Smrkání a používání papírových kapesníků
- V případě nouze se svěřit se svými potřebami
- Nevyžadovat dudlík (při vyhrocených situacích ani během spánku)
- Samostatně jíst a pít (ideálně pomocí příboru)
- Bez problémů sníst svačiny, polévky i hlavní chod
- Být zvyklé na pestrou stravu s dostatkem masa, ovoce a zeleniny
- Zvládá delší chůzi bez nošení nebo kočárku
- Nedělá mu problém odluka od rodičů nebo blízkých
- Dokáže respektovat pravidla v kolektivu
- Umět se zabavit a konstruktivně si hrát
- Starat se o hračky a svěřené předměty
- Umí se prosadit v kolektivu a zároveň naslouchat a dát prostor druhým
- Reagovat na pokyny dospělého a slyšet na svoje jméno
- Verbální i oční kontakt
- Chůze ze schodů a dodržování bezpečnostních pravidel
- Obouvání a zouvání bez pomoci
- Orientace v jednoduchých pokynech
- Základní slovní zásoba
- Den bez plen
Poslední bod je často zdrojem mnoha sporů. Jsou totiž děti, které jsou kompletně odplenkové na dvou letech, jiné potřebují rok a půl k dobru. Existují dokonce země, kde je běžně k vidění předškolák, který se sám přebaluje. Pro někoho šílené, pro jiného normální stav. Ve školkách většina pedagogů tlačí na to, aby byly děti co nejvíce samostatné, s čímž se pochopitelně pojí i fungování bez plen. Zároveň ale jistota přes polední spánek, kterou vaše dítě ještě stále potřebuje, nebývá překážkou pro přijetí do školky. Musí být ale vidět snaha rodiče i dítěte se tohoto nešvaru zbavit.
Základní škola
Na zápis do školy jsou kladeny mnohem větší nároky a děti by měly splňovat většinu požadavků. Přeci jen měly dostatek času na to, aby si osvojily vše potřebné. A pokud ne, mají ještě pár měsíců k dobru, pokud tedy rovnou nedostanou stopku a odklad, protože některé přešlapy byly vážnějšího rázu.
- Schopnost soustředění
- Grafo/motorika - držení tužky, stříhání, lepení, kreslení základních tvarů
- Základy slušnosti - pozdravy, poděkování, omluvy
- Paměť viděného a slyšeného - pro vzdělání naprostý základ
- Časová a místní orientace - přehled o škole, o rozvržení dne, o časovém plánu, o místě bydliště i školy a způsob a trasa, jak se dostat z A do B
- Znalost barev a pojmů jako málo a hodně, méně a více
- Pohybová zralost - běh, chůze, poskoky, hod, hbitost a mrštnost
- Sebeobsluha - používání příboru, zapínání knoflíků a zipů a patentek, zavazování tkaniček, převlékání
- Správná výslovnost
Poslední bod je žhavým tématem a odborníci se nemohou shodnout, jaké požadavky položit dětem a rodičům na bedra. Statistiky ale ukazují, že téměř polovina předškoláků má s mluvením problémy. Nejedná se jen o jednotlivé hlásky jako L, V, R nebo Ř a S, ale i nedostatečnou obratnost jazyka. Někdo trvá na tom, aby do školy nastupovaly pouze děti bez řečových vad a omezení, jiní dávají možnost napravit chyby během prvního roku školní docházky a většina škol nabízí k lekcím u logopeda i doučovací hodiny nebo speciální kroužky.