Přejít k hlavnímu obsahu

Rodiče se ptají: O čem miminko sní?

Spánek-miminek-těhotenství.cz

Maminky po celém světě se shodují: Není nad roztomilost spícího miminka. Má však novorozenec, kojenec či batole vstupenku na úchvatná představení v divadle Sen? Nebo je hlediště vyhrazeno pouze starším dětem a dospělým? Sny miminek se již ocitly pod drobnohledem vědců. Jejich odpověď zaskočila řadu rodičů.

Dovedou vůbec miminka snít? 

Podle psychologa Davida Foulkese, světově uznávaného odborníka na dětské sny, veřejnost mylně považuje vnímání a snění za časově spojený proces.

„Jakmile zpozorujeme náznaky schopnosti vnímání, tíhneme k domněnce, že jedinec je schopen také snít,“ objasňuje. 

Řada vývojových specifik přitom přispívá k teorii, že první roky života miminka dítěte probíhají bez snění: 

  • Nezralost mozku 
  • Nedostatek zkušeností 
  • Absence představivosti a neschopnost konstrukce předmětů a prostoru ve své hlavě.   

Na druhou stranu mozek při spánku vstupuje do tzv. hladiny REM, která se u dospělých pojí mimo jiné se sněním. Tato fáze zabírá u novorozenců až polovinu doby spánku čili dvakrát tolik, co dospělým osobám. 

Pokud by dítě dovedlo snít v aktivním spánku, činilo by tak zhruba stejnou dobu, kterou trávíte v kanceláři. 

Navenek se „nepokojná“ fáze může projevovat nejrůznějšími způsoby, jako: 

  • Aktivita motoriky (záškuby, kopání, vrtění nebo občasné pohyby končetin) 
  • Rychlé pohyby očí (což výraz REM, rapid-eye-movement, v překladu znamená) 
  • Nepravidelné dýchání 
  • Hlasové projevy (smích, či naopak pláč) 

Zbývající tzv. klidová fáze spánku se vyznačuje pomalými mozkovými vlnami. Snění neprobíhá a probuzení mnohdy nezajistí ani hluk. Naopak se mohou objevit noční děsy u dítěte. 

Co se děje při spánku miminek místo snů? 

Podle neurovědců zastává REM spánek u novorozenců a kojenců odlišnou úlohu než v dospělosti:  

  • Vytváření mozkových drah 
  • Sjednocování a koordinace jednotlivých funkcí mozku 
  • Vývoj jazykových dovedností (stejně, jako se ptačí mláďata učí při REM spánku zpívat) 

Po celý život se tato část spánku pojí zejména s následujícími funkcemi: 

  • Konsolidace denních zážitků a zkušeností 
  • Oprava tkání 
  • Tělesný růst 

Aktivní spánek má také velký význam pro podporu učení, chápání a paměti. 

Při tolika procesech už nezbývá v hlavičce miminka místo na snění o říši plyšáků a bitvě kousátek proti autíčkům. 

V jakém věku dítěte se začíná objevovat snění? 

Odborníci charakterizují snění jako kognitivní proces vznikající v raném dětství po získání schopnosti imaginace. Průzkum vedený Foulkesem odhalil, že děti od čtyř věku začínají snít formou statických a jednoduchých obrazů bez postav. Tyto první sny nemají návaznost na vzpomínky daného jedince a vyvolávají minimum emocí. 

„Vyspělejší“ formu snů se strukturovaným dějem lze poprvé zaznamenat ve věku sedmi až osmi let: ve vývojovém stádiu spojeným s plným uvědoměním si vlastní identity. 

Neurovědci věří, že sebeuvědomění umožňuje vložit vlastní osobu do snů. Prokázala se korelace mezi mírou sebepoznání, projevujícím se například vědomím své identity i při změně jména či pohledu na starou osobní fotografii, se sofistikovaností a kreativitou snů.  

Zejména vzhledem k Foulkesovým zjištěním začala věda spíše odmítat existenci snů u miminek a batolat. Přesto se v mozku malých dětí odehrává řada jiných zázračných procesů. 

autor: www.tehotenstvi.cz | Pavel Drahoňovský
kategorie: Miminko

Diskuze k článku