Ministerstvo práce a sociálních věcí prostřednictvím Evropského sociálního fondu podporuje projekty, které pomáhají rodičům a začínajícím podnikatelům získat do začátku praktické rady a potřebné sebevědomí. Možnost flexibilně nakládat se svým časem je pro rodiče malých dětí sil
ný argument, proč začít o samostatném podnikání uvažovat. Překážkou naopak bývají obavy z neúspěchu, nedostatek zkušeností i potřebných informací.
„Ženy s dětmi v předškolním věku představují pro naši ekonomiku potenciál, který je potřeba rozvíjet. Ať už formou alternativních pracovních úvazků, dostatečnou nabídkou předškolních zařízení nebo podporou drobného podnikání,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
Podle průzkumu Asociace malého a středního podnikání (AMSP) a Ženy s.r.o. rozjela přibližně polovina podnikatelek svůj byzny správě ve věku mezi 25 a 34 lety.
Často by to nebylo možné bez podpory rodiny a vstupního kapitálu.
To, co začínajícím podnikatelkám chybí vždy, jsou zkušenosti. Jak ukázal průzkum agentury STEM/MARK, 71% žen odrazují od rozjezdu vlastního podnikání obavy z neúspěchu, přílišného rizika a 62% žen spatřuje potíže v nedostatku zkušeností. Přes 40% žen by začalo podnikat, pokud by měly v období rozjezdu podnikání místo, kam se mohou obrátit pro informace.
Nejistotu a strach vkročit do neznáma pomáhají překonat projekty, jako je například ten, který realizuje Regionální hospodářská komora Plzeňského kraje.
Její Asistenční centrum pro podporu podnikání žen nabízí především bezplatné semináře a workshopy, z nichž si ženy odnesou nejen praktické rady k marketingu či právním náležitostem, ale i cenné kontakty. Díky projektům vznikají i tzv. co - workingová centra. Jde o prostory, které mohou
podnikatelky využít k obchodním s chůzkám a kancelářské práci. Jedno takové, včetně dětského koutku, provozuje Občanské sdružení Top centrum podnikatelek v Brně.
Organizace rovněž upozorňuje na téma domácího násilí. Některé začínající ženy - podnikatelky totiž mohou čelit tlaku svých partnerů, na kterých byly ještě nedávno existenčně závislé a kterým představa samostatné, sebevědomé ženy koliduje s obrazem ženy pečující o děti a teplo rodinného krbu.
Z průzkumu AMSP a Ženy s.r.o. také vyplynulo, že podnikatelky jsou se svou prací a způsobem života spokojenější, než ženy závislé na jednom zaměstnavateli.
Největší motivací být podnikatelkou je pro respondentky možnost dělat to, co je baví (85 %), naplno využít své schopnosti a potenciál (73%) a uspořádat si pracovní dobu (71 %)
Těhotenství.cz, Foto: Pixmac