Přestože sluneční paprsky lákají k procházkám, okolnosti nás nutí přečkat tyto dny bez bližšího kontaktu s okolním světem. Na první pohled se to může zdát jako možnost příjemného odpočinku a "nicnedělání", trávení volného času s rodinou či realizace naplánovaného jarního úklidu. S omezením vycházení se však po pár dnech mohou dostavit pocity stísněnosti a nervozity z nemožnosti pohybovat se venku.
Jak zůstat v kondici a přirozeně posílit imunitu, radí Margit Slimáková:
„Nejlepší obranou před vznikem nemoci je silný imunitní systém. Díky celé řadě nespecificky prospěšných potravin a živin můžeme naši obranyschopnost podpořit. Není to ale jen strava, i dostatek spánku, dobrá nálada a otužování nám může pomoci.“
Jaké potraviny do jídelníčku v tomto období zařadit?
- Zeleninu a ovoce s vysokým podílem vitamínu C.
- Fermentovanou zeleninu (kysané zelí, kimchi), která posiluje střevní mikrobion.
- Potraviny s hořčíkem, selenem, železem, mědí, kyselinou listovou, polyfenoly
- Vitamíny A, E, B2, B6 a B12: bobulovité ovoce, citrusy, kapustu, cibuli, špenát, mrkev, vnitřnosti a vejce.
- Rostlinné látky s antibiotickým, antioxidačním či protizánětlivým působením: česnek, cibuli, zázvor, kurkumu, propolis, med manuka, echinaceu, omega-3 tuky z ryb, houby jako reishi, hlíva nebo shiitake.
Procházky s dostatečným odstupem, ale přeci
Pokud je to možné, tedy bez bližšího kontaktu s ostatními lidmi, doporučuje se také pobyt venku, ideálně na slunci, procházky s miminkem v lese či posezení na zahradě.
„Například vitamín D lidský organismus přirozeně získává díky dlouhodobému pobytu na slunci. V případě, že suplementujete vitamín D, přidejte k němu i vitamín K2,“
vysvětluje Margit Slimáková a dodává:
„Stejně tak pro prevenci infekčních nemocí může prospět doplňování acetátu a glukonátu zinku, nejlépe v podobě dražé.“
Na prvním místě před nákazou virem však stále zůstává dodržování základních hygienických pravidel a ochrana prostřednictvím roušek a respirátorů.
„Apelujeme na spotřebitele, aby byli pozorní při jejich nákupu na internetu. Jak ukazují množící se stížnosti v naší spotřebitelské poradně, současné situace se pohotově chopili podvodníci či neféroví obchodníci nabízející roušky a respirátory za nemalé částky. Zákazník zpravidla musí zboží zaplatit předem, zásilky se pak už ale nedočká, případně dorazí až za několik týdnů,“
Upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.