Přejít k hlavnímu obsahu

Období "stále dokola" je pro děti velmi důležité

Sledování TV

Opakování je matka moudrosti. Víme to všichni. Proč to ale rodičům tak vadí, když jejich děti “jedou” ty samé příběhy nebo činnosti zas a znova po několik dnů nebo týdnů? Obrňte se trpělivostí a nechte je vnímat to, co skutečně chtějí.

Znovu a znovu 

Děti prochází jednotlivými fázemi a nemá smysl si nic nalhávat, některé jsou totiž pro okolí velmi náročné. Třeba ty, kdy je vyžadováno opakování do úmoru. Týká se to básniček, pohádek, her, různých pohybů, rituálů, ale i jídel a preferovaných surovin. Pro rodiče, kteří jsou pravidelně masírovaní předsudky, že pestrost je pro dítě nejdůležitější, jsou to těžké časy, které je stojí velké úsilí, aby je bez úhony překonali nebo pochopili. 

Opakování je jeden ze způsobů, jak si děti zafixují jednotlivé procesy, naučí se tradicím a pravidlům, zautomatizují si režim dne a některé povinnosti. Je to pro ně metoda, jak se bez většího úsilí a jen neustálým vracením se stále na začátek naučit jednoduchým dovednostem. 

Sněhurka - nedoceněný skvost 

Vyžaduje neustále jednu pohádku a vy už máte Sněhurky plné zuby? Přemožte se. Dítě se učí rozlišovat jednotlivé emoce, vnímá rozdíly v chování, dobro a zlo. Jednotlivé pasáže pak děti umí uplatnit i v praxi a pochopení pocitů je pro ně o něco snazší. Snažte se pohádky jednoduše komentovat a ukazovat, co je špatně, co dobře, tvořte souvislosti. 

Královna je zlá, podlá a nelítostná. A za to ji stihne trest. 
Trpaslíci jsou milí, pracovití a ochotní pomáhat. 
Sněhurka je dobrosrdečná, milá, krásná, zamilovaná. 
Zvířátka pomáhají, drží spolu, bázlivá. 

Desítky emocí a spojitostí, které můžete z obyčejné pohádky vyždímat. Co dalšího si asi tak dítě může z příběhu vzít? Že si nebere nic od cizích lidí. Že na zlé lidi nečeká nic dobrého. Že zvířata jsou naši přátelé. Že s úsměvem a písničkou jde všechno líp. 

Do úmoru 

Jakmile děti celý děj pochopí a přijmou za své vše, co je pro ně v příběhu klíčové, odsunou ho na druhou kolej a dlouhé týdny nebo měsíce o něj neprojeví zájem. Proč by, když už jim nemůže předat nic nového? Je to důkaz toho, že nejde jen o rozmar, je to součást vývoje. A tak nemá smysl jim bránit a pokud potřebují více opakování, je to otázkou jejich zájmu o danou věc. 

Opakování se pochopitelně nemusí týkat jen pohádek. Zasáhne to i zpívání před spaním, kdy děti budou vyžadovat jen jednu jedinou ukolébavku, jídlo nebo jisté suroviny, které jim chutnají, trasy při procházce nebo totožný výběr při nákupu. I dítě si tvoří vlastní rituály a zkouší si nastavovat režim. Vy mu přece taky vysvětlujete, že před spaním si musí jít vyčistit zuby a pozdravit všechny babky ve vesnici. S nadsázkou by se dalo říct, že dítě tím jen zrcadlí výchovu rodičů. 

Pozor na reakci

Je pochopitelné, že chcete dětem dopřát rozmanitý a bohatý program. A jste rozrušení, když o něj nestojí a neustále si vynucují to samé dokola. Jen skončí titulky Tarzana, už zase volají po gorilách. Jen postavíte z Lega přístřešek pro žirafu, začnou bourat a poručí, abyste začali znovu. Jakmile ale budete s dětmi bojovat, vnucovat jim svoje postoje a nápady, s největší pravděpodobností narazíte a probudíte v nich ještě větší odpor ke změnám. Nehledě na to, že si vaše výtky nevezmou k srdci a postoj rodiče budou vnímat velmi negativně. Nechte je proplouvat životem volně a nepodsouvejte jim to, co je podle vás nebo odborných pouček správné. I děti mají své vnitřní hodiny, nastavení a intuici. To vše je navádí i bez pomocné berličky rodiče. 

autor: www.mojetehotenstvi.cz | Marcela Svobodová
kategorie: Péče o dítě

Diskuze k článku

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
CAPTCHA