Chyť a nepusť
Možná vás zajímá, že se miminko usmívá, že třepe nohama a rukama, že se vzepře, zvedne hlavičku a rozhlíží se po okolí, že se přetočí na bříško. To je všechno hezké a ukazuje to na postupující motoriku dítěte, ale nezapomínejte ani na úchop. Správná koordinace rukou a prstů a schopnost udržet věci v dlani, obejmout je, přehmátnout a otočit je neméně důležitá. Nejen proto, že se to dítěte bude zkrátka “hodit”, ale podporuje to součinnost těla a mozku, urychluje vývoj a podněcuje miminko k dalším pokrokům.
Jak na to?
V momentě, kdy se jdete na čerstvé miminko podívat a chcete ho jen jemně pohladit, čapne vaši ruku a svými drobounkými prstíky obejme váš palec. Tam se ale ještě nedá mluvit o cíleném a vědomém úchopu. Je to přirozený reflex. A je na vás, abyste z reflexu udělali dovednost.
Prst
Je jasné, že první dny a týdny budete chtít být pořád s miminkem. Ležet vedle něj a dívat se. A tak mu nabídněte prst. Svůj prst - třeba ukazováček. Nechte dítě, aby se s ním seznámilo, hladilo ho, objímalo, aby ho zkusilo ohnout, škrábnout, aby cítilo rozdíl mezi kůží, kostí a nehtem, aby si sáhlo na záděru. Bohatě stačí jeden, miminkům je jedno, že jich máte rovnou pět.
Ve chvíli, kdy dítě trošku povyroste - kolem dvou měsíců - můžete zkusit srovnání svojí vlastní ruky a dlaně dítěte. Vizuální podobnost je další krok ve vývoji. Lépe určí rozdíly ve velikosti, ale zároveň bude vnímat podobnost. Vzpomínáte na Tarzana, kde se divoch poprvé setkal se svou velkou láskou Jane a vysoko v korunách stromů si s ní porovnával dlaň?
Kus látky
Oproti prstu, který je sice ohebný, ale nezmuchláte ho, je kus látky další krok, jak dítě podpořit v práci s rukou. Textil může vyhladit, mačkat, srolovat, obmotat, natahovat a skládat nebo s ním “létat” ve vzduchu. Zkrátka cokoliv.
Míček
V každém hračkářství najdete speciální míčky pro děti - látkové (ty při troše trpělivosti zvládnete i ušít) nebo plastové. Jsou děravé a umožňují dětem bez rizika úrazu strčit prsty úplně všude. Díky tomu se naučí jednou rukou míček držet a druhou prozkoumávat. Tím, že každá část dělá něco jiného, velmi dobře se posiluje mozek a koordinace celého těla. Kolem druhého měsíce by takovou hračku mělo mít každé miminko, aby se naučilo pracovat s prsty a vybičovalo nervová zakončení k lepším výkonům. Díky tomu se zlepší reflexy a schopnost reagovat na podněty zvenčí například při sedu, stoji nebo chůzi. Je to ta nejlepší možná průprava.
Zrcadlení
Pokud sázíte spíše na hry a hračky nebo podpůrné pomůcky jdou mimo vás, zkuste zrcadlení, kdy se položíte vedle miminka a snažte se, aby po vás pohyby rukou a prsty opakovalo. Nebo vy napodobujte jeho. Je to jedno. Drobka to jistě zabaví. Co třeba zvednuté prstíky, pěstičky, příšerky nebo hra na imaginární piano?